RuneWiki

Runecrafting

6 308sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu2 Share
Runecrafting.png

Runecrafting, eli riimujentekotaito on taito F2p -RuneScapessa. Se mahdollistaa omien riimujen (rune) tekemisen. Käyttääkseen tätä taitoa pitää olla suorittanut Rune Mysteries-tehtävän. Mitä korkeampi on riimujentekotaso, sitä parempia riimuja pystyy tekemään. Runecraftingia kehitetään viemällä Rune -tai Pure essenceä jollekin alttarille, jolloin niistä saadaan riimuja, joita käytetään taikomisessa. Runecrafting lisättiin runescapeen 29. maaliskuuta 2004. Runecrafting on aikaa vievä taito. Runecraftingissa listoille pääsee kehittämällä se tasolle 30. Kun runecrafting tasosi on 50, voit mennä riimujentekokiltaan.

Ensimmäisenä tason 99 saavutti Kale Stille.

Olennaisuus

Tehdäksesi riimuja, pelaajalla pitää olla raaka-ainetta. Raaka-ainetta on kahdenlaisia. Rune ja Pure essenseistä saa vain 5 kokemusta Kaivamiseen, joten sitä ei kannata kaivaa Kaivamisen takia.

Riimun olennaisuus

Rune essence.PNG Normaaleista riimun olennaisuukseista pystyy valmistamaan ilmariimuja, mieliriimuja, vesiriimuja, maariimuja, tuliriimuja ja vartaloriimuja. Myös F2p-pelaajat voivat käyttää sitä.

Puhdas olennaisuus

Pure essence.png Vain P2p-pelaajat voivat käyttää puhdasta olennaisuutta. Puhtaasta olennaisuudsesta voi valmistaa edellisten lisäksi kosmisia riimuja, kaaosriimuja, astraali-riimuja, luontoriimuja, lakiriimuja, kuolemariimuja ja veririimuja.

Rune mine.png

Molempia olennaisuuksia voi kaivaa samasta maanalaisesta luolasta. P2p-pelaajat, joilla on kaivuutaso on suurempi kuin 30 saavat kaivaessaan puhdasta olennaisuutta tavallisen riimun olennaisuuden sijasta. Lisäksi P2p-pelaajat voivat kaivaa puhdasta olennaisuutta Lunar-saaren kaivoksesta.

Päästäkseen normaaliin kaivokseen pelaajan pitää puhua tietylle pelin hahmoille, joka voi teleportata tämän kaivokseen.

Vaihtoehtoiset hankintatavat

Olennaisuutta voi myös hankkia hirviöitä tappamalla

olennaisuutta silloin tällöin joko 5 tai 15 kappaletta kuitteina

Ainoastaan 5 hahmoa voi teleportata pelaajan kaivokselle, näistä kaksi on ilmaisessa RuneScapessa.

Ilmaisen hahmot

Aubury.gif

Aubury on Varrockin taikakaupassa, etelään länsipankista. Tätä hahmoa kaikki pelaajat voivat käyttää ja sieltä on lyhyt matka pankille.

Wizard sedridor.gif

Sedridor majailee velhojen tornin kellarissa, etelään Draynor Villagesta. Valitettavasti tämä on varsin kaukana pankista. Ilmaispelaajat käyttävät pääasiassa Auburya sen sijaan.

Maksulliset hahmot

Wizard cromperty.gif

Wizard Cromperty - Tämä velho on Itä-Ardougnessa, koilliseen torista. Pitkä matka pankkiin.

Wizard Distentor - Tämä velho on taikakillassa Yanillessa. Pelaajat tarvitsevat 66. taikatason päästäkseen tänne, mutta jos heillä on se 65, he voivat käyttää Wizard's Mind Bombia. Maksulliset pelaajat käyttävät yleensä tätä koska tämä on kaikkein lähempänä pankkia koko RuneScapessa.

Brimstail - Tämä gnoomivelho on luolassa Tree Gnome Strongholdin lounaisosassa, järven rannalla hän on melko kaukana pankista miksi monet eivät käytä häntä.

Talismaanit

Talismaanit ovat tärkeitä, kun halutaan tehdä riimuja. Joitain talismaaneja pelaaja voi saada tappamalla hirviöitä tai ostamalla muilta pelaajilta. Talismaanin nimi kertoo mitä riimua pelaaja voi sillä valmistaa, esimerkiksi tehdäksesi ilmariimuja pelaaja tarvitsee ilmatalismaanin. F2p pelaajat voivat tehdä ilma-, mieli-, vesi-, maa-, tuli- ja vartaloriimuja , kun P2P-pelaajat voivat tehdä kosminen-, kaaos-, luonto-, laki-, kuolema- ja astraaliriimuja.

Talismaani Miten Sen Saa?
Air Talisman.PNG Ilmatalismaani Pudotuksena 2. tason 2 Goblineilta ja velhoilta. Saat myös yhden tällaisen kun teet Rune Mysteries tehtävän.
Mind Talisman.PNG Mielitalismaani Impit, tietäjät ja mustat tietäjät pudottavat
Water Talisman.PNG Vesitalismaani Pudotuksena Wizardeilta ja Dark Wizardeilta.
Earth Talisman.PNG Maatalismaani Droppina Maneilta, Womaneilta, Wizardeilta, Dark Wizardeilta ja Al Kharid Warrioreilta.
Fire Talisman.PNG Tulitalismaan Droppina Guardeilta, Wizardeilta, Skeletoneilta ja Dark Wizardeilta.
Body Talisman.PNG Vartalotalismaani Droppina Guardeilta, Wizardeilta ja Dark Wizardeilta.
Cosmic Talisman.PNG Kosminen talismaani Rare Droppina esim. Otherworldly Beingeiltä tai palkintona Mysterious Old Manilta.
Elemental talisman.gif elementaali talismaani Elemental talismania käytetään kun craftataan runeja abyssissa.
Chaos Talisman.PNG Kaaostalismaani Droppina Hobgoblineilta, Skeletoneilta, Ice Warrioireilta, Shadow Warrioreilta, Lesser Demoneilta, Hill Gianteilta ja Fire Gianteilta.
Nature Talisman.PNG Luontotalismaani Droppina Hobgoblineilta, Jogreilta, Moss Gianteilta ja Green Dragoneilta.
Law Talisman.PNG Lakitalismaani Ennen sen sai palkintona Troll Stronghold tehtävän suorittamisesta, nykyään sen voi saada pudotuksena mm. Varrockin vartijoilta.
Death Talisman.PNG Kuolematalismaani Droppina Dark Beasteilta (90 Slayer) ja palkintona Mourning's Ends Part II tehtävän suorittamisesta.
Blood Talisman.gifVeritalismaaniPalkintona Legacy of Seergaze -tehtävästä
Soul talisman.gifSielutalismaaniEi ole julkaistu vielä

Tiarat

Talismaanit vievät repusta yhden paikan ja pystyt kantamaan vain 27 olennaisuutta, mutta tiarat eivät yhtään, koska ne pidetään päässä. Pelaajat voivat yhdistää talismaanin ja tiaran yhteen ja pitää sitä päällä riimuja tehdessään. Käyttäessään tiaraa pelaajat voivat kuljettaa 28 olennaisuutta repussa. Pelaajat voivat tehdä tiarat itse tai ostaa muilta pelaajilta. Harmaat tiarat joissa ei ole merkkiä ovat tiaroita, joita ei ole sidottu mihinkään riimuun. Pelaajat alttarilla tiaran, joka on sidottu samaan riimuun kuin alttari. Esimerkiksi jos pelaaja haluaa tehdä ilmariimuja, hän ottaa ilmatiaran mukaan. Pelaajat saavan jonkin verran riimujentekokokemusta tiarojen teosta.

Tulialttari ja Ring of Duelling

Erittäin nopeaa kokemusta saa kun pystyy tekemääm tuliriimuja. Valmista monta Ring of duelling sormusta ja voit yhdellä sormuksella mennä Al Kharidiin tuli-alttarin lähelle, mennä alttarille ja tehdä tuli-riimut ja teleportata sormuksella Castle Wars -eteiseen, jossa on pankki. Talleta tuli-riimut ja ota uudet olennaisuudet. Voit yhdellä sormuksella tehdä tämän 4 kertaa ja kerralla saa 198 kokemusta ja tasolla 35 saat tuplariimut ja tasolla 70 tripla.

Alttarit

Alttareilla pelaajat voivat tehdä riimuja. Jokaiselle riimulla on oma alttari. Tiara tai talismaani kuitenkin tarvitaan jotta pääsee alttarille.

Alttarit on kätketty "mystisten kivien" sisälle. Löytääkseen alttarin pelaaja voi käyttää talismaanin Locate-toimintoa, jolloin pelaajat saavat viestin mihin suuntaan heidän pitäisi kulkea.

Kun pelaajat ovat löytäneet mystiset kivet, heidän tarvitsee päästä sisään, käyttämällä talismaania kiveen. Jos pelaajalla on tiara, niin hänen tarvitsee vain klikata kiveä.

Alttari SijaintiKartta
Air Varrockista länteen, Cook's Guildista etelään.Ilma-alttari-uusi-sijainti.png
Mind Faladorista kauas pohjoiseen, lähellä Wildernessin rajaa.Mind altair.png
Water Lumbridgen suolla.Water altair.png
Earth Varrockista itään. Earth altair.png
Fire Al Kharidista pohjoiseen.Fire altair.png
Body Barbarian Villagesta länteen.Body altair.png
Cosmic Zanariksen eteläosassa.Cosmic altair.png
Chaos Wildernessissä tasolla 10, päästäkseen alttarille on suoritettava pitkänpuoleinen sokkelo.Chaos altair.png
Astral Moonclan saaren kaakkoisosassa.Astral altair.png
Nature Shilo Villagesta pohjoiseen.Nature altair.png
Law Entranan saarella.Law altair.png
Death Valon Temppelissä. Salareitti Underground Passissa, länsi-Ardougnesta länteen.Death altar location.jpg
Blood Meiyerditchin laboratoriossaBlood altar location.jpg
Rune Altar Map.png

Ja tässä kaikki alttarit samassa kuvassa.

Riimujen teko

Kun pelaajat ovat sisällä kivissä, heidän tarvitsee klikata alttaria ja heidän mukana olevat olennaisuudet muuttuvat riimuiksi. Veri- voivat valmistaa vain P2P-pelaajat Ouranian Alttarilla-

Valmista useampia riimuja Pelaajat joilla on korkeampi riimujentekotaso, voivat tehdä enemmän riimuja samasta määrästä olennaisuutta. He saavat kuitenkin vain saman kokemus määrän kuin yhdestä. Muista jos omistat explore's ring 3 jos sen omistat saat sillä hieman ylimääräisiä runeja.

Laki- ja kuolemariimuja ei voi tehdä useampaa yhdestä olennaisuudesta.

Yhdistelmäriimut P2P-pelaajat voivat tehdä yhdistelmäriimuja.

Tehdäkseen yhdistelmäriimuja, pelaajan pitää ottaa molempien yhdistelmien osan talismaanin mukaansa (ei tiaroja), sekä olennaisuutta, alttari on toiseen puoliskoon kuuluvan riimun. Käytä alttariin toista talismaania, voi käydä:

Talismaani kuluu. 50% mahdollisuus tulla yhdistelmä runeja.

100% mahdollisuuteen onnistua, pelaajan tarvitsee pitää päällään Necklace of Bindingia, mutta siinä on vain 15 käyttö kertaa.

Pelaajat saavat vähemmän kokemusta matala tasoisemmasta alttarista. Esimerkiksi Mist runeja tehdessä Air alttari antaa 8 kokemusta.

Yhtiöt

Jos haluaa joitain korkeatasoisia riimuja (laki tai luonto), mutta ei tason kehitystä, tässä taidossa toimivat myös pelaajien itsensä kehittämät Yhtiöt.

Abyss

Abyss on vain P2p-pelaajille.

Abyss on toinen ulottuvuus, joka tarjoaa nopeamman tien riimujen alttareille, mutta on varmasti vaarallisempi keino kuin normaalit reitit. Jotta saisit oikeuden käyttää Abyssia, sinun on tehtävä palvelus Zamorak Magelle, joka sijaitsee Edgevillen joen vieressä korpimaan viidennessä tasossa. Puhu hänelle, ja hän käskee sinua puhumaan hänelle Varrockin Zamorakin alttarilla, joka sijaitsee vähän matkaa kaakkoon taikakaupasta.

Hän haluaa saada haltuunsa taian, jolla pääsee olennaisuuden kaivoksiin, joten hän antaa sinulle Scrying Orbin, ja käskee sinun käydä kaivoksessa kolmesta eri teleportista. Suosittelisin, että kävisit ensiksi vieressä olevan taikakaupan Auburyn kautta, teleporttaisit pois, matkustaisit Wizard Toweriin ja menisit kaivokseen Wizard Sedridorin kautta, ja sen jälkeen vielä Ardougnen Wizard Crompertyn kautta. Kun olet käynyt kaikissa kolmessa paikassa, vie Orb takaisin Zamorak Magelle. Zamorak Mage antaa sinulle Abyssal Bookin, Small Pouchin ja 1 000 riimujentekokokemusta. Nyt pääset Abyssiin menemällä Magen luo korpimaahan ja klikkaamalla Teleport.

Kun saavut Abyssiin Magen Teleportin kautta, saat aivan välittömästi "Abyss Skullin" ja Prayerisi laskee heti nolliin! Alue on monitaistelualue ja täynnä Abyssal Hirviöitä, jotka voivat olla pieni tasoiselle vaarallisia. Tämä ei ole hyvä treenauspaikka, saat vain kolmasosan kokemuksesta, jotka sinun pitäisi saada tälläisen tappamisesta! Päästäksesi ulommalta "Renkaalta" sisempään "Renkaaseen", sinun on läpäistävä johonkin taitoon liittyvä este! Erilaisia esteitä voi läpäistä puunhakkaamisella, kaivamisella, tulenteolla, ketteryydellä tai varastelulla. Kaksi viimeistä ovat yleensä paras vaihtoehto. Sisempi rengas sisältää portaaleja, riftejä, jotka vievät sinut suoraan haluamallesi alttarille. Jos esimerkiksi kuljet Chaos Riftin läpi, ilmestyt suoraan Chaos Alttarille. Eri portaalit on helppo tunnistaa, ja ne näkyvät myös tuossa kartassa. Vaikka tämä kuulostaakin hitaalta ja monimutkaiselta, tämä on taatusti nopeampi tapa päästä joidenkin riimujen alttareille! Lisäksi et tarvitse tiaraa tai talismaania, kun menet alttareille tätä reittiä!

Abyssal hirviöt pudottavat myös eri kokoisia pusseja, jotka ovat suunnaton apu riimujenteossa. Pusseja on neljää eri kokoa: pieni, johon mahtuu 3 olennaisuutta, Keskikokoinen, johon mahtuu 6 olennaisuutta ja jota voit käyttää kun riimujentekotasosi on 25, Suuri, johon mahtuu 9 ja riimujentekotaso vaatimus on 50 ja jättiläismäinen johon mahtuu jopa 12 ja riimujentekotason vaatimus on 75. Sinulla voi olla kerralla vain yksi yhtä samanlaista pussia.

Abyssal hirviöiltä voi myös saada erikoisen elementaali talismaanin. Tämä talismaani edustaa 4 elementtiä: ilmaa, vettä, maata ja tulta ja sitä ei voi muuntaa tiaraksi.

Vihjeitä

P2P-pelaajat jotka käyttävät keveyden saappaita runeja tehdessään voivat juosta pitempään. Jalkineet saa Temple of Ikov tehtävässä. Ja he voivat käyttää viittoja jotka myöskin vähentävät painoasi, tarvitset vain metsästystasoa, jotta voit käyttää niitä. Ja on olemassa vielä Penance glovet jotaka vähentävät paljon painoasi, ne voit saada Barbarian Assault Minipelistä.

Olennaisuutta kaivaessa, kannattaa pitää vain hakkua ja painoa vähentäviä tavaroita mukanasi, jotta voit juosta pitempään.

Riimujentekokertoimet

Kun edistyt riimujentekotaidossa, voit saada monta riimua yhdestä olennaisuudesta. Kuitenkin vain riimuilla, joiden teko vaatimus on alle 50.

Huomaa myös, että vaikka voisit tehdä 10-kertaiset ilmariimut, saat saman 5 kokemuspistettä yhtä olennaisuutta kohden, et 10-kertaisia kokemuksia.

F2p-pelaajata voivat tehdä riimuja vain vartaloriimuun saakka

Riimun
nimi
Taso
vaatimus
Kokemus2x
riimua
3x
riimua
4x
riimua
5x
riimua
6x
riimua
7x
riimua
8x
riimua
9x
riimua
10x
riimua
Ilma15112233445566778899
Mieli25,514284256708498
Wesi561938577695
Maa96,5265278
Tuli1473570
Vartalo207,54692
Kosminen27859
Kaaos358,574
Astraali408,782
Luonto44991
Laki549,5
Kuolema6510
Veri7710,5
Sielu9011

Runecrafing gloves

Fist of Guthix minipelistä saa palkinnoksi runecraftinhanskoja joita käyttämällä saa kaksinkertaisen kokemuksen. Hanskoja on kolmea eri laatua:

Hanskat Normaali XP XP hanskojen kanssa
Tiedosto:Airrcgloves.gif Air Runecrafting gloves 5 10
Tiedosto:Waterrcgloves.gif Water Runecrafting gloves 6 12
Tiedosto:Earthrcgloves.gif Earth Runecrafting gloves 6.5 13

Kehitys

1-10/15

Alkuun kannattaa tehdä Air runeja.

10-30/99

Fist of Guthixissa käyvien kannattaa ostaa runecrafting gloveseita Fist of Guthixen kaupasta. Hanskoilla saa kolme kertaa enemmän kokemusta kuin normaalisti. Hanskat maksavat 75 tokenia.

2-27/99

Tee parasta riimua mitä voit.

27-44

Jäsenien kannattaa kehittää Cosmic runeilla.

Guild

Runecrafting Guildiin pääsee kun Runecrafting on 50. Siellä voi pelata The Great Orb Project -minipeliä.

Skillcape

Tiedosto:Runescape controls emotes skillcape runecrafting.gif

Runecraft capen voi ostaa Auburyltä, kun Runecrafting taso on 99. Cape maksaa 99k, ja on vain P2P pelaajille, kuten kaikki skill capet.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki